Cum vor funcționa benzile speciale, ce se întâmplă cu cele 50 de locuri de parcare pierdute și de unde nevoia de reasfaltare
Viceprimarul Timișoarei, Ruben Lațcău, susține apariția unor „fake news-uri” lansate de politicieni care „trăiesc din scandal și intoxicare au inventat o poveste: cum că Primăria ar fi modificat culoarul verde de pe Take Ionescu”. Edilul susține că lucrările pentru culoarul verde de pe Take Ionescu se derulează conform planului anunțat încă din 2023. Proiectul prevede optimizarea transportului public, fără a fi eliminată vreuna dintre benzile auto pe care circulă în prezent și mașinile.
„Obiectivul nostru este să ne asigurăm că la toate intersecțiile semaforizate găsim o soluție prin care autobuzul să poată depăși mașinile pe o bandă specială și, prin regândirea semaforizării, să poată pleca primul la verde. În acest fel, reușim să prioritizăm transportul public. (…) Scopul este ca autobuzele care vin dinspre Calea Lugojului și intră în oraș să nu mai stea blocate în coloane, să nu piardă timp inutil în trafic și în stații”, a declarat pentru Pagina de Timiș Ruben Lațcău.
Ce se întâmplă cu locurile de parcare
Locatarii din zona afectată s-au plâns de dispariția unor locuri de parcare. Potrivit viceprimarului, ar fi vorba despre 50 de locuri care vor fi desființate pe toată lungimea bulevardelor Simion Bărnuțiu și Take Ionescu.
„Sunt aproximativ 50 de locuri de parcare care vor fi desființate. Facem această prioritizare a transportului public pe toată lungimea bulevardului, atât pe Simion Bărnuțiu, cât și pe Take Ionescu, de la intersecția cu Calea Lugojului până la Punctele Cardinale. (…) Pe toată lungimea bulevardului există în prezent sute de locuri de parcare, iar dintre acestea se vor pierde doar aproximativ 50, preponderent în zona dinspre Punctele Cardinale.”, a spus Lațcău.
Ca măsură compensatorie, Primăria a identificat în zonă garaje care vor putea fi transformate în locuri de parcare. Acest lucru va mai dura însă, situația fiind mai „complicată”.
„În zona unde sunt blocurile înalte de 10 etaje sunt mai multe garaje. E o situație patrimonială cumva amestecată, alambicată. Și de aia am început să o studiem în detaliu, să vedem exact unde este domeniu public, unde a fost acest domeniu public îngrădit, unde s-au construit garaje, unde unii au închis accesul pe domeniu public și suntem întrun proces de inventariere. Avem deja o listă destul de clară cu aceste situații și vom începe să le demolăm de anul viitor, pentru că vom avea nevoie întâi să comunicăm cu proprietarii sau cei care au făcut aceste acțiuni, în cazul în care îi găsim, după care să emitem dispoziții de demolare și pentru toate aceste lucruri există termene legale. Realist este anul viitor să facă această demolare. În mod evident, ar fi ideal să putem să facem asta la scara mai largă”, a adăugat viceprimarul.
Demolările bateriilor de garaje au loc în tot orașul, în paralel, însă se intervine etapizat în funcție de capacitatea municipalității de a ajunge în toate zonele. În prezent se lucrează în mai multe cartiere la amenajarea unor parcări de 150-300 de locuri.
De ce se reasfaltează
Viceprimarul a lămurit și nevoia de asfaltare pe anumite porțiuni din bulevard, care dădeau semne de faianțare. Intervențiile sunt mai degrabă preventive, pentru a nu se ajunge în situația în care în mijlocul iernii se distruge carosabilul.
„Gândiți-vă cum ar fi fost dacă am fi făcut marcajele pe asfaltul vechi, iar anul viitor ar fi trebuit să-l frezăm, să-l reasfaltăm și să-l marcăm din nou. Pe porțiuni întinse, bulevardul dădea deja semne de faianțare. Faianțarea este un proces care apare atunci când asfaltul începe să crape. Din momentul în care apar aceste crăpături generalizate, în maximum un sezon de iarnă – cel mult două – se formează gropi. Deja anul trecut, pe Take Ionescu au apărut primele gropi mari în zonele unde asfaltul se fisurase, iar în primăvară fenomenul s-ar fi extins. Este normal ca stratul de uzură al asfaltului să fie înlocuit periodic, la fiecare 5–6 ani, înainte ca drumul să ajungă plin de gropi. Nu trebuie să așteptăm să ne stricăm mașinile pentru a decide că trebuie refăcut carosabilul. Decizia a fost luată tocmai pentru a preveni astfel de situații și pentru a evita refacerea stratului de uzură după ce vor fi finalizate celelalte intervenții”, a explicat Lațcău.
Prin urmare, nu se va reasfalta integral între Dorobanți și Punctele Cardinale, ci doar suprafețele unde stratul de uzură era deteriorat în mod vizibil.
Proiectul face parte dintr-o viitoare rețea de culoare verzi de transport public. Pe Take Ionescu, aproximativ 14000 de pasageri circulă zilnic cu transportul public
Culoarele verzi vizează creșterea vitezei și predictibilității curselor de autobuz și troleibuz. Pe bulevardul Take Ionescu circulă zilnic, conform datelor din statisticile sistemului de trafic și călători, peste 14.000 de pasageri pe liniile 11, 17, E4, E4B, M27, M30, M35, M46 și M11.
„Volumul de mașini care circulă pe acest bulevard într-o zi este un pic mai mare decât numărul de călători din transportul public. Avem undeva la 18.000 de mașini care circulă zilnic și aproape 15.000 de oameni în transportul public. Aici nu mai luăm în calcul trotuarele, pistele de biciclete sau altele. Este absolut normal, la aceste cifre, să încercăm să ducem cât mai repede cei 10.000–15.000 de oameni care merg cu autobuzul. Cel mai bun mod prin care putem fluidiza traficul este să găsim metode alternative, iar cei care pot să le folosească, să le folosească. În mod evident, vor fi oameni care, din motive obiective, nu pot să renunțe la mașină. Și nu e o problemă asta. Dar sunt și oameni care, dacă au o alternativă bună, pot renunța la mașină”, a conchis Ruben Lațcău.
