CFR dă în folosință o nouă linie feroviară în vestul țării, cu un tunel și două poduri peste Mureș, după 8 ani de așteptare

3 Min Read
Foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură

Începând de astăzi, 17 iulie, CFR dă în folosință o linie feroviară nouă între Bârzava și Vărădia, cu un tunel și două poduri peste Mureș. Tunelul Bata și cele două poduri de aproape 500 m fiecare fac parte dintr-un traseu care va permite viteze de până la 160 km/h pentru trenurile de călători

După opt ani de la semnarea contractului și multiple întârzieri, CFR a anunțat că a fost dat în exploatare firul II al noii variante de traseu feroviar Bârzava – Bata – Vărădia, în județul Arad.

Obiectivele-cheie sunt tunelul Bata, în lungime de 603 metri, și două poduri peste râul Mureș, de 500 și 550 metri. Tronsonul este parte a proiectului de modernizare a căii ferate între KM 614 și Gurasada, Subtronsonul 2b: Bârzava – Ilteu.

Noua linie dublă, cu o lungime totală de 15,96 km, va permite circulația cu viteze de până la 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru trenurile de marfă. Deocamdată, circulația se va desfășura pe firul II, cu o viteză de 120 km/h.

Pe cele două poduri viteza va fi limitată temporar la 70 km/h până la stabilizarea completă a infrastructurii. Firul I va fi deschis în aproximativ două luni.

Deși finalizarea proiectului este un pas important pentru modernizarea Coridorului Rin-Dunăre, cazul liniei Bârzava – Vărădia arată problemele cronice ale CFR: birocrație excesivă, proiecte tehnice slabe și lipsa autorizațiilor pentru lucrări critice, precum defrișarea unor versanți necesari pentru consolidări.

Astfel, tunelul Bata a fost străpuns abia în ianuarie 2023, iar finalizarea completă a fost întârziată cu peste un an din cauza blocajelor administrative.

Asociația Pro Infrastructură atrage atenția asupra dificultăților și a problemelor de natură legală întâmpinate de proiectul major de infrastructură de-a lungul timpului.

„Încă din 2021 constructorul ne-a atras atenția că la capătul sudic al tunelului există lucrări de consolidare foarte complexe care n-au autorizație. Aceasta întârzia fiindcă nu exista aprobare de tăiere a copacilor de pe versant. În România pădurile se taie ilegal foarte ușor și legal foarte greu.
Tunelul a fost străpuns în ianuarie 2023 și abia după aceea CFR a reușit să taie arborii de pe deal, la aproape 6 ani de la semnarea contractului de lucrări. Traficul feroviar a trebuit să aștepte cu tunelul terminat cel puțin un an pană când au fost gata structurile de sprijin din gura tunelului. Proiectantul, angajat anterior de CFR, nu ar fi prevăzut așa ceva dacă ar fi părăsit biroul și ar fi mers în teren, ci soluții mai estetice și mai puțin invazive: polatele, de exemplu”, transmite Asociația Pro Infrastructură.

Citește: Peste 100 de incendii de vegetație au mistuit 450 de hectare în Timiș, în doar două săptămâni

Niciun comentariu

Lasă un răspuns