Reorganizare în rețeaua școlară din Timișoara. La ce schimbări se pot aștepta elevii și părinții

8 Min Read

Dezechilibre majore în rețeaua școlară a Timișoarei! Copii care învață în beciuri și școli supraaglomerate, în timp ce alte unități sunt subutilizate

Viceprimarul Ruben Lațcău a semnalat câteva dintre problemele majore ale infrastructurii educaționale din Timișoara. Potrivit acestuia, există în prezent elevi care au „sălile de clasă” în beciuri sau containere, învață în clase supraaglomerate, în schimburi sau condiții improprii. În același timp, există clase care, din varii motive, sunt pe jumătate goale.

O altă realitate din teren este deficiența infrastructurii școlare din periurbanul Timișoarei.

Avem o altă realitate care ne lovește în fiecare zi, aceea lipsei de infrastructură școlară în periurbanul Timișoarei și în zona care se dezvoltă. Și de foarte multe ori, în aceste zone, infrastructura este deficitară, comunitățile din periurban au reușit în proporție destul de mică să adreseze această nevoie crescândă de școlarizare. Infrastructura tehnică din zonele astea de la marginea orașului nu corespunde cu nevoile actuale. A fost construită și gândită într-o epocă care a apus de mult. Rețeaua școlară din Timișoara a fost gândită în anii ’70. (…) Acea industrie și acea planificare a murit de mult”, a declarat Ruben Lațcău.

A fost ridicată și problema școlilor tehnice, profesionale și duale, care nu mai corespund realităților economice de astăzi.

„Profilul economic al Timișoarei s-a schimbat (față de perioada comunismului – n.r.), mediul economic suferă din cauza lipsei de pregătire, dar în continuare multe școli tehnice din păcate funcționează pe o programă de mult apusă, pregătind copiii pentru job-uri care nu mai corespund cu realitatea economică”, a precizat viceprimarul.

Unele săli, pline „doar pe hârtie”

Acum trei ani, Primăria a contractat un studiu cu Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, care a relevat o prognoză de creștere foarte mare a numărului de elevi în învățământul primar și gimnazial, de aproxiamtiv 30% în următorul deceniu.

„Vă dau niște exemple. Unul dintre cele mai mari spații din Timișoara este Liceul Azur, care are aproximativ 4200 de metri pătrați de suprafață desfășurată, la un număr de sub 500 de elevi, dacă eliminăm seralul din ecuație. Într-o suprafață similară sau un pic mai mare Colegiul Bănățean educă 2400 de copii. În mod evident, acei copii s-au înghesuit. Într-o situație similară, Generală 30 educă 2500 de copii, care învață în beci”, a spus Lațcău.

Există în fiecare zi încăperi care, potrivit autorităților, stau mai mult goale sau sunt „umplute doar pe hârtie”.

„Prin „doar pe hârtie” mă refer la controlul pe care Inspectoratul Școlar Județean și Prefectura l-au făcut acum câțiva ani pe învățământul la seral, unde s-a acumulat un grad de absenteism de peste 97%, dacă nu mă înșel”, a completat viceprimarul.

Soluții propuse de Primărie

Propunerea Primăriei, trimisă oficial către ISJ, prevede pe de-o parte reorganizarea unor locații ale școlilor, iar pe de altă parte regândirea profilului școlilor economice și a modului în care sunt gândite specializările.

„Vrem să provocăm atât Inspectoratul, cât și sistemul să intrăm într-o perioadă în care să concentrăm atenția și prioritățile pe nevoile pe care copiii le au. Propunerile noastre pe scurt implică următoarele lucruri. Intenția noastră este să creăm un pol nou de liceu cu specific științe de mediu și naturaliste din Liceul Azur și Liceul Casa Verde, unde să folosim baza foarte mare și foarte frumoasă pe care Casa Verde o are și pe care de doi ani încet-încet o reabilităm și să creăm acolo un pol de expertiză în acest sens. În sensul acesta să putem să eliberăm campusul de la Azur, care este un campus foarte mare ca suprafață, 4200 de metri pătrați, a treia sau a patra cea mai mare școală din Timișoara ca suprafață. Dar în același timp vrem să relocăm în acea locație Liceul Alimentar, care este un liceu care suferă din pricina neancorării lui în economia reală, dar de care este o foarte mare nevoie. (…) În locația care se liberează de pe Bogdăneștilor, unde astăzi este Liceul Alimentar, propunerea noastră este să fie transformată o școală generală (sub egida Școlii Nr. 19 – n.r.)”, a declarat Ruben Lațcău.

Reorganizarea vizează și redistribuirea specializărilor existente la Electrotimiș către alte licee tehnice din oraș, precum Liceul Ferdinand, una dintre cele mai performante școli duale, sau Liceul Auto, care are nevoie de o revitalizare, precum și către alte unități de profil. Scopul măsurilor este evitarea suprapunerii de specializări în mai multe școli și orientarea elevilor către instituții cu experiență administrativă, rezultate și parteneriate solide cu mediul privat.

A doua propunere, adresată Inspectoratului Școlar Județean Timiș, constă într-un schimb de infrastructură între Liceul William Shakespeare și Colegiul I.C. Brătianu. Motivul este diferența semnificativă în cererea de înscriere, Shakespeare având un potențial mare de creștere, dar spații insuficiente, în timp ce Brătianu dispune de o clădire generoasă, subutilizată.

Documentul oficial cu această propunere urmează să fie transmis Inspectoratului chiar astăzi, a anunțat viceprimarul.

UPDATE. Punctul de vedere al ISJ Timiș

Inspectoratul Școlar Județean Timiș și-a manifestat acordul privind reorganizarea rețelei școlare din Timișoara pentru anul școlar 2026–2027, în urma unei analize riguroase realizate împreună cu Primăria Municipiului Timișoara. Evaluarea a luat în considerare structura actuală a rețelei de învățământ, tendințele demografice și educaționale, modul de utilizare a bazei materiale existente, precum și eficiența cheltuielilor din fonduri publice.

„Reorganizarea a fost determinată de faptul că Liceul Tehnologic de Silvicultură și Agricultură „Casa Verde” Timișoara nu mai îndeplinește condițiile legale pentru a funcționa cu personalitate juridică, potrivit art. 16 alin. (1) lit. b) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, coroborat cu art. LIII din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.
În acest context, fuziunea prin contopire între Liceul Tehnologic de Silvicultură și Agricultură „Casa Verde” Timișoara și Liceul Tehnologic „Azur” Timișoara a fost decisă pe baza unei analize comune efectuate de Inspectoratul Școlar Județean Timiș și Primăria Municipiului Timișoara”, se arată în comunicatul Inspectoratului Școlar Județean.

Noua unitate rezultată din procesul de reorganizare se dorește a fi un centru educațional modern, capabil să stabilească colaborări solide cu mediul economic și universitar, să susțină inovația, dezvoltarea durabilă și implicarea socială, contribuind semnificativ la creșterea atractivității învățământului tehnologic din Timișoara.

„Inspectoratul Școlar Județean Timiș acționează în limitele competențelor sale legale, cu respectarea principiilor transparenței, responsabilității și interesului superior al beneficiarilor primari ai educației, urmărind ca orice reorganizare să conducă la îmbunătățirea condițiilor de învățare și la consolidarea infrastructurii educaționale a municipiului”, a mai transmis instituția.

Citește: Cartierul Fabric, sub asediu urbanistic. Ce ascunde PUZ-ul pus in consultare publică

Niciun comentariu

Lasă un răspuns